söndag 8 april 2012

Bandet

Redan back in 2010 började snacket om att starta ett band. Yorath och jag satt och pratade om musik och jag sa att jag skulle vilja sjunga i band för det har jag aldrig gjort. Körer, mindre grupper och solo har jag sjungit men aldrig i ett band.
- Vi startar ett band då, sa Yorath, vad vill du sjunga?
- Det spelar ingen roll, bara det inte är ljuvt och vackert... 
- Då tycker jag att vi spelar kopunk, det kommer bli skitfränt. 
- Ok, jag är med på allt! 
Härifrån till att vi faktiskt hade ett band var det dock långt, det var ju bara vi och jag har inga kontakter då det gäller den typen av musiker, faktum var att det kändes som en kul idé som aldrig riktigt skulle realiseras. Trodde jag. Det började med ett mail i nov 2010, ett inspirationsmail med lite youtubelänkar och därpå följde ett mail med två bilder...




Namn och logga var alltså redan klart och vi hade inte ens bandmedlemmar. Form före innehåll, typiskt manligt? Hursomhelst dök det snart upp en bandmedlem, trummisen. Nu hade vi alltså en basist, en sångerska och en trummis men det var fortfarande en bit kvar... När jag var i London och hälsade på Mr Garvin fick jag ett sms i oktober 2011, drygt ett helt år efter att vi pratade om bandet första gången; "Good news to London... har precis fixat gitarrist till Cat & the Underdogs... så glöm England och mammaledigheten, det blir världsturné i stället..." Ha ha! 
Ganska exakt en månad senare kom nästa sms; "Nu har vi två gitarrister! ... nu jävlar ska det letas replokal...!" Bandet komplett, namn och logga på plats och replokal fixad och betald, första repet inbokat, då får jag barn, två månader för tidigt! 

Jag är alltså med i ett band som har repat sedan i januari utan att jag varit med en enda gång. Med andra ord kan jag inte riktigt säga att jag är med i ett band... Men halva mitt namn är det. 

Inga kommentarer: